10 největších zdrojů návštěvnosti pro Váš web

10 největších zdrojů návštěvnosti pro Váš web

Mít webové stránky je výborné. Samotné stránky Vám ale nepřinesou žádný přínos pokud na něj nechodí reální lidé – návštěvníci.

Pokud stále věříte, že návštěvnost je zdarma, tak se můžete buďto probudit, nebo spát dál. Návštěvnost z vyhledávačů je sice „zdarma“, ale aby se stránky na přední místa dostaly, je potřeba je optimalizovat. To stojí čas, nebo peníze. Samo se nestane nic zásadního.

Připravily jsem pro Vás 10 zdrojů návštěvnosti stránek, které můžete kdykoliv využít. Nějaké (všechny) vyžadují investici a díky přehledu budete mít jasno, kde můžete získávat návštěvníky Vy a kam tak tedy směřovat svoji pozornost.

Mrkneme se tedy na:

  1. Google Adwords
  2. Seznam Sklik
  3. Facebook
  4. LinkedIn
  5. YouTube
  6. Email marketing
  7. Affiliate marketing
  8. SEO
  9. Sociální sítě
  10. Blog

1. Adwords – Google

Google Adwords je reklamní systém, jímž oslovujete lidi, kteří něco vyhledávají na Googlu. Objevil se v roce 2003 a revolučně změnil způsob, jak funguje reklama na internetu.

Cílení reklamy probíhá na základě Vámi zvolených klíčových slov. Jednotlivé reklamy se potom zobrazují nad výsledky vyhledávání nebo v pravém sloupci v Googlu a jeho partnerských stránkách. Umístění reklamy určuje robot na základě nabízené ceny a skóre kvality stránky, na kterou reklama směruje (cílová stránka).

Adwords

Výhody Adwords

  • oslovujete lidi v momentě, když něco sami hledají
  • můžete reklamu vytvořit v libovolném jazyce a cílit na zákazníky kdekoliv na světě
  • platíte pouze když na reklamu klikne
  • zvýšením nebo snížením ceny můžete ovlivnit svoji pozici reklamy ve výsledcích vyhledávání
  • reklamu připravíte za pár minut (Google pak reklamy do několika desítek minut schválí)
  • můžete zjistit, která klíčová slova jsou účinná a jejich změnou pak zvýšit účinnost reklamy
  • je možné propojení se statistikami Google Analytics

Nevýhody Adwords

  • práce s Adwords není pro začátečníka příliš jednoduchá (pokud začínáte, zkuzte nejdřív Sklik)
  • nějakou dobu potrvá, než pochopíte, jak cílení na klíčová slova fungují pro optimalizaci svojí reklamy
  • výsledky reklamy je potřeba pravidelně kontrolovat a vyhodnocovat (jinak můžete za reklamu utratit spoustu peněz bez většího výsledku)
  • pokud se pohybujete ve vysoce konkurenčním prostředí, počítejte s vyšší cenou za proklik

2. Sklik – Seznam

Seznam.cz vytvořil vlastní reklamní nástroj, který se jmenuje Sklik a v podstatě se jedná o českou podobu Google Adwords.

Vytvořená reklama se zobrazuje nad výsledky vyhledávání nebo v pravém sloupci vedle výsledků vyhledávání. Platíte pouze v okamžiku, kdy některý z návštěvníků na reklamu klikne.

Reklamu cílíte na klíčová slova – to, co někdo zadá do vyhledávání. Zobrazení reklam funguje na principu aukce, kdy systém bere v úvahu maximální nabídku ceny za proklik a zároveň bere v úvahu kvalitu reklamy.

Sklik

Výhody Sklik

  • jednoduchý reklamní nástroj, v jehož uživatelském prostředí se rychle zorientuje i začátečník
  • platíte v okamžiku, kdy zájemce na reklamu klikne
  • můžete si nastavit denní rozpočet reklamy podle svých možností
  • sami si zvolíte, jakou cenu za které klíčové slovo chcete nabídnout
  • reklamu připravíte za pár minut (pak je potřeba počkat chvíli na kontrolu ze strany Seznamu než se reklama začne zobrazovat)
  • máte k dispozici rozsáhlé statistiky úspěšnosti reklamy
  • kdykoli můžete reklamu pozastavit, zrušit, nebo upravit

Nevýhody Sklik

  • nějaký čas potrvá, než pochopíte, jak cílení na klíčová slova fungují pro maximální optimalizaci svojí reklamy
  • zpočátku počítejte s vyšší cenou reklamy
  • výsledky reklamy je potřeba pravidelně kontrolovat a vyhodnocovat (jinak můžete za reklamu utratit spoustu peněz bez většího výsledku)
  • pokud se pohybujete ve vysoce konkurenčním prostředí, počítejte s vyšší cenou za proklik
  • oproti běžné reklamě si nemůžete dopředu určit, kde se má reklama zobrazovat

3. Reklama na Facebooku

Reklama na Facebooku se od reklamy Sklik a Google Adwords liší úplně ve všem. Základní rozdíl je v tom, že u nich se reklama zobrazuje jako reakce na vyhledávání, zatímco na Facebooku se tvoří do běžného obsahu, který návštěvník konzumuje.

Druhý největší rozdíl je v tom, že u reklam nezadáváte klíčová slova, ale že cílení probíhá na základě chování, zájmů a různých demografických údajů. Navíc si můžete vytvářet různé okruhy uživatelů, kterým potom svoji reklamu zobrazujete. Okruhy můžete tvořit ze své emailové databáze, vytvářet podobné okruhy atd. Kombinací, jak nastavit cílení, je několik desítek, možná i stovek.

Samotné reklamní sdělení je kombinací textové části a grafické. Reklama se na Facebooku zobrazuje buď v pravém sloupci, nebo přímo v Timeline (seznamu příspěvků) na počítači nebo mobilu. Na první pohled vypadá jako běžný příspěvek a o to je úspěšnější v porovnání s běžnou reklamou v pravém sloupci. Abyste mohli vytvářet efektivní reklamy, doporučuji mít vytvořenou vlastní Facebook stránku.

Facebook

Výhody Facebook

  • máte najednou přístup ke 4 milionům Čechů a 2 milionům Slováků (a okolo jedné miliardy lidí na celém světě)
  • zdarma si vytvoříte vlastní Facebook stránku
  • Vaši reklamu uvidí právě ti lidé, které potřebujete, podle toho, jaké jsou jejich zájmy, co se jim líbí, podle pohlaví a věku a celé řady dalších demografických údajů
  • (zatím) levnější cena za proklik oproti Google Adwords a Sklik
  • můžete vytvářet tzv. temné příspěvky, které nevypadají jako reklama, a zvýšit tak úspěšnost reklamy
  • reklamní platforma Facebooku velmi rychle inovuje a přichází s novými možnostmi (video reklama, Lead Ads apod.)

Nevýhody Facebook

  • platíte primárně za zobrazení (Facebook to sice přepočítává na proklik, ale…)
  • kombinace textu a obrázku je náročnější na přípravu
  • „vyrušujete“ lidi při jejich běžné činnosti a zábavě
  • neustálé změny na Facebooku

4. Reklama na LinkedIn

LinkedIn je profesní sociální síť, kde se její uživatelé sdružují do jednotlivých profesních skupin a vkládají do svých profilů různé odborné materiály a prezentace, které vytvořili. Spravují zde své profesní zkušenosti a další osobní údaje. Řada firem vyhledává na LinkedIn své nové zaměstance. A i tuto sociální síť je možné využít jako jeden ze zdrojů návštěvnosti svých stránek. A navíc, lze zde také tvořit reklamu.

Reklama na LinkedIn je podobná té na Facebooku. Cílení probíhá na konkrétní profese, profesní skupiny, geografická data apod. Jedná se o textovou reklamu, která je doplněna obrázkem. Reklamy se zobrazují na různých hlavních stránkách, například v osobních profilech, výsledcích vyhledávání, na domovské stránce, v jednotlivých skupinách a na stránce se zprávami.

Linkedin

Výhody LinkedIn

  • oslovujete lidi podle pozic nebo oboru (mimořádně vhodné pro B2B)
  • (zatím) není v ČR příliš využívána
  • uživatelé jsou z principu movitější a orientovaní na práci
  • personalisté zde často hledají zaměstnance do středního a vyššího managementu
  • reklamu můžete vytvářet ve více jazycích

Nevýhody LinkedIn

  • vyšší cena reklamy, minimální nabídka za proklik je 2 USD
  • na počátku je potřeba uhradit poplatek 5 USD, který slouží jako počáteční kredit
  • ostré podmínky k obsahu inzerátů a samotným stránkám, na které uživatele směrujete

5. Reklama na YouTube

YouTube je velice populární platforma na publikování videí. Patří mezi top 5 nejnavštěvovanějších stránek na internetu. Využijte tedy její oblíbenosti a připravte si na YouTube reklamu, která přivede více návštěvníků na Vaše webové stránky.

V případě reklamy na Youtube máte možnost vybrat si z několika formátů, a to textové, grafické a hlavně video reklamy. YouTube je partnerskou stánkou Google, takže pokud si při zadávání reklam v Adwords zaškrtnete možnost zobrazování v obsahové síti, mohou se Vaše reklamy zobrazovat mimo jiné i na YouTube.

Youtube

Hlavní síla YouTube ale spočívá v zobrazování videoreklam. Jsou to ony krátké spoty (nejčastěji 30 sekund), které se pouští před samotným videem, na které se chce divák podívat. Platíte za zhlédnutí (cenu si určujete sami), nikoli za proklik. Z toho plyne, že je nutné maximálně vyladit obsah videoreklamy, aby přiváděla návštěvníky. Cílení probíhá podle klíčových slov (témata videa), podle publika a jeho demografických údajů, zájmů, kategorií a kanálů.

Výhody Youtube

  • pohyblivé obrázky jsou často účinnější než jednoduchý banner
  • reklamu směřujete na uživatele podle jejich zájmů nebo na kategorie kanálů
  • ke spuštění reklamy na YouTube můžete využít svůj účet na Google Adwords

Nevýhody Youtube

  • produkce samotné video reklamy je mnohem složitější (časově i technicky)
  • pravidel pro tvorbu video reklamy je daleko více než u jednoduchého banneru
  • velké množství formátů reklam, ve kterém není snadné se zpočátku zorientovat

6. Email marketing

Email marketing je velmi dobrým pomocníkem při zvyšování návštěvnosti Vašich stránek. Možností využití email marketingu je celá řada, ať už je to ve formě obsahových newsletterů nebo prodejních nabídek. Pro e-shopy jsou hromadné emaily velkým zdrojem návštěvníků a zákazníků.

Základem email marketingu je databáze kontaktů, na které zasíláte své zprávy. Od každého kontaktu je nutné mít souhlas se zasíláním obchodních zpráv. Budování databáze něco stojí a je to dlouhodobá činnost.

Pokud nemáte vlastní databázi nebo je příliš malá, můžete oslovit společnosti, které Vám umožní oslovit jejich databáze připraveným e-mailem. Ale nikdy nekupujte databázi od někoho jiného!

E-mail

Výhody Email marketing

  • opakovaně komunikujete s příjemcem bez toho, aby se dále investovalo do reklamy
  • můžete připravit personalizované kampaně a cíleně oslovit vybranou cílovou skupinu zákazníků
  • jedním kliknutím najednou oslovíte i tisíce potenciálních zákazníků
  • díky pravidelnému email marketingu budujete důvěru na Vaši značku
  • při využití emailových automatů šetříte čas

Nevýhody Email marketing

  • zákazníci jsou denně přehlceni emailovými nabídkami, je proto potřeba připravit opravdu lákavé informace, aby Vás nepovažovali za SPAM nebo aby se neodhlašovali z odběru
  • je potřeba pravidelně komunikovat s lidmi z databáze a s tím souvisí nejen časová náročnost, ale také potřeba hledat stále nová a zajímavá témata svých emailových kampaní
  • základ efektivního email marketingu je využívat vhodný email marketingový nástroj
  • správa takového email marketingového nástroje může být zpočátku méně jasná a přehledná, je potřeba naučit se s ním pracovat

7. Affiliate marketing

Affiliate marketing si můžete představit jako tým obchodníků, kteří propagují Vaše produkty a dostanou provizi, pouze když se uzavře objednávka. Každý z těchto obchodníků (partnerů) je samostatný živnostník nebo firma, která má vlastní databázi kontaktů, které může oslovit, nebo využívá jiné z uvedených zdrojů návštěvnosti (nejčastěji PPC nebo Blog).

Partner má vlastní odkaz na Vaše stránky a tento odkaz propaguje. Přes něj pak plynou návštěvníci na Vaše stránky. Při návštěvě stránek se uloží do počítače návštěvníka soubor cookie a tím je partner identifikován. Když se z návštěvníka stane zákazník, má partner nárok na provizi. Tou může být buď pevná částka, nebo procentuální podíl.

Affiliate Marketing

Výhody Affiliate

  • odměnu za propagaci platíte pouze v případě uskutečnění objednávky/poptávky
  • pokryjete oblasti (PPC, email marketing apod.), které jsou obsazené, bez toho, abyste je museli znát
  • využitím vhodného nástroje dokážete většinu práce zautomatizovat a zároveň máte okamžitý přehled o výsledcích partnerů

Nevýhody Affiliate

  • provize za získaný obchod je většinou v řádu desítek procent z obratu
  • je potřeba najít/přitáhnout vhodné partnery
  • musíte využít nástroj nebo službu, která dokáže spravovat provize partnerů, a s tím souvisí náklady na jeho pořízení, případně měsíční správu
  • může se stát, že partneři budou spamovat či jinak kazit Vaši reputaci a značku

8. Optimalizace pro vyhledavače – SEO

Lidé zadávají do vyhledávačů to, co je zajímá a o čem chtějí získat informace. Vedle jejich oslovení reklamou, za kterou vždy platíte, je může oslovit obsah, který vyhledávač vyhodnotil jako relevantní k jejich zadání.

Problematice SEO je nutné věnovat velkou pozornost nejen při přípravě webových stránek, ale i v průběhu jejich správy. V ideálním případě byste se měli snažit zajistit, aby se Váš zápis objevil na první straně ve výsledcích vyhledávání. Pokud totiž uživatelé něco hledají, zpravidla projdou první stranu a maximálně druhou stranu výsledků vyhledávání. Pokud na nich nejste, máte smůlu.

Faktory, podle kterých vyhledávače připravují výsledky, jsou desítky a většinou jsou spíše vypozorovány, než aby je někdo oficiálně zveřejnil. Takže samotná tato oblast je velmi dobrým podhoubím pro různé šarlatány. Na trhu je celá řada firem, které se specializují na optimalizaci stránek, avšak připravte se, že budete muset sáhnout docela hluboko do kapsy.

SEO optimalizace

Výhody SEO optimalizace

  • v případě dobrého umístění ve vyhledávačích získáváte návštěvnost zdarma
  • dodržením jednoduchých pravidel si může i laik udělat základní optimalizaci
  • sami svoji aktivitou na stránkách (tvorbou obsahu) můžete zlepšit výsledky vyhledávání

Nevýhody SEO optimalizace

  • jde o dlouhodobý proces, výsledky se projeví až po několika měsících
  • můžete snadno utratit tisíce za SEO bez valného výsledku
  • vyhledávače často mění algoritmy vyhodnocování stránek
  • ve vysoce konkurenčním prostředí je poměrně složité dostat se na přední příčky
  • je rozdíl mezi optimalizací pro Seznam a optimalizací pro Google

9. Sociální sítě

Návštěvnost svých webových stránek můžete zajistit aktivitou na různých sociálních sítích – Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Google+, Pinterest, Snapchat, Instagram a další. V tomto případě mám na mysli neplacené aktivity v profilech. Vkládáním zajímavých příspěvků (mikroblogování) získáváte reputaci na sociální síti a tím i posluchače, které můžete posílat na své webové stránky.

Neznamená to ale, že si vytvoříte šmahem profily na všech sítích, které najdete, ale je potřeba najít takové, na kterých jsou zákazníci nebo lidé, kteří chtějí poslouchat to, co jim chcete říct.

Najděte tedy, kde se pohybují Vaši zákazníci, a tam směřujte svoji aktivitu. Vytvářejte příspěvky na zajímavá témata (můžete připravit soutěž či anketu apod.) a nasměrujte uživatele na svůj web.

Sociální sítě

Výhody Sociálních sítí

  • profily na sociálních sítích si vytváříte zdarma
  • díky příspěvkům zdarma získáváte „fanoušky” a ty můžete zdarma přivádět na své webové stránky
  • když postupujete citlivě, můžete získávat nadšené ambasadory značky

Nevýhody Sociálních sítí

  • každá sociální síť má svá specifika, lidé na ní dělají jiné věci, a tím pádem fungují i jiné techniky
  • dosah příspěvků je závislý na počtu fanoušků, sledujících atd. a v případě nepoužití reklamy je šíření dlouhodobé
  • počítejte s časovou náročností při správě jednotlivých profilů
  • je potřeba generovat hodně obsahu, aby značka/profil zůstal lidem na očích

10. Blog

Blog je Vaše soukromá sociální síť, kterou máte plně pod kontrolou (až na výmysly z Bruselu). Pokud budete na blogu zveřejňovat hodnotné a zajímavé příspěvky, jejich čtenáři se prokliknou na Vaše stránky a zaměří pozornost na Vaše služby.

Blog pomáhá v budování důvěry ve značku, protože díky článkům získáváte nálepku odborníka v oboru. Blog můžete provozovat přímo jako součást svých webových stránek, případně může být umístěn na samostatné doméně.

Blog

Výhody blogu

  • blog máte plně pod kontrolou a můžete publikovat, co se Vám líbí
  • nenásilně pomáhá v budování důvěry ve Vás a Vaši značku
  • na blog může přispívat více autorů (ať z firmy nebo mimo ni) a nejste v tom sami
  • vzdělává Vaše budoucí zákazníky (pokud potřebujete zvýšit povědomí o některém produktu, připravte na toto téma článek)
  • blog může být součástí webových stránek, případně můžete využít externí systémy zdarma

Nevýhody blogu

  • nutnost pravidelně zveřejňovat hodnotný obsah
  • časová náročnost při samotné přípravě příspěvků
  • vedlejší náklady, pokud s přípravou článků pomáhá copywriter nebo korektor

Jsou nějaké další možnosti?

Návštěvníky můžete získávat i z tradičních (zastaralých) kanálů v běžném světě jako je televize, rádio, billboardy, direct mail apod. Jejich efektivita ale stále klesá. Pro běžné podnikatele, existují firmy, které na reklamě v běžném světě stále extrémně profitují.

Sociální sítě v dnešní době navíc přidávají možnosti reklamy, a tak si můžete zaplatit za reklamu na Twitteru, Pinterestu, Instagramu a přibývají další…