Při rozjezdu nové firmy není vždy nutné hned investovat velké peníze a budovat velkou firmu. Začněte postupně. Spousta velkých a úspěšných firem začínala tzv. „v garáži“.
Budovali a rozšiřovali své podnikání po malých krocích. Na šetrnosti není vůbec nic špatného.
Sami si odpovězte na následující otázky:
- Opravdu potřebujete deset lidí, nebo pro začátek stačí 2-3?
- Opravdu potřebujete 500.000 korun na rozjezd, nebo vám stačí 50.000 (či dokonce jen 5000)?
- Opravdu potřebujete šest měsíců času, nebo to zvládnete i za dva?
- Opravdu potřebujete velkou kancelář, nebo si na chvíli vystačíte se sdíleným prostorem (případně pracovat z domova)?
- Opravdu potřebujete velký sklad, nebo si můžete pronajmout malý krámek (či využít vlastní garáž nebo sklep), anebo řešit externím partnerem?
- Opravdu potřebujete kupovat drahou reklamu a najímat si PR agenturu, nebo o sobě můžete dát vědět i jinými způsoby?
- Opravdu potřebujete stavět vlastní továrnu, nebo si na výrobu zboží můžete najmout někoho jiného?
- Opravdu potřebujete účetního, nebo si to ve vhodném softwaru zpracujete sami?
- Opravdu potřebujete samostatné IT oddělení, nebo na to seženete externí firmu?
- Opravdu potřebujete na technickou podporu člověka na plný úvazek, nebo dotazy zákazníků zvládnete sami osobně?
- Opravdu potřebujete otvírat maloobchodní prodejnu, nebo můžete své produkty prodávat přes internet?
- Opravdu potřebujete nablýskané vizitky, hlavičkové papíry a brožury na křídovém papíře, nebo se bez nich pro začátek v klidu obejdete?
- Opravdu potřebujete pro začátek složitý a drahý web, nebo stačí rozsahem menší, který budete postupem času rozšiřovat o nové funkce a služby?
Pokud si zodpovědně odpovíte na výše uvedené otázky možná zjistíte, že Vaše původní představy byly přehnané. Opravdu stačí začít s minimem a své podnikání postupně rozšiřovat, než investovat do začátku velké peníze a dlouhodobě se upsat na dlouhodobých závazcích, které mohou podnikání pohřbít dříve než vůbec začnete.